||

Hetken ihan hiljaa

Kirjoittaja | Aino-Sofia Kojonen Kuva | Riikka Kantinkoski

Kaupallinen yhteistyö | Vaasan

Jos saisin valita yhden asian, jonka voisin opettaa kaikille maailman ihmisille olisi se hiljentyminen, pysähtyminen. Hiljaa oleminen on olotila, perustila, joka kuuluu ihmisen luonnolliseen olemiseen, mutta joka on huolestuttavasti kadoksissa monien elämästä. Koska viimeksi olit hiljaisuudessa, itsesi kanssa? Ehkä tämänhetkisen maailmankriisin yhtenä oppina on, että joudumme pysähtymään itsemme ääreen ja ottamaan tämän elintärkeän olemisen muodon; itsemme hiljaisen kohtaamisen takaisin elämäämme. 

"Pahimmassa tapauksessa emme enää tiedä keitä olemme, mitä haluamme, ja mikä on meille parhaaksi."

Jos jo aamusi käynnistyy kiireellä, jatkuu listoina hoidettavilla asioilla, ponnisteluilla ja venyy nukkumaanmenoon saakka hektisenä, mielemme ja kehomme ovat yksinkertaisesti ylikuormittuneet. Pahimmassa tapauksessa emme enää tiedä keitä olemme, mitä haluamme ja mikä on meille parhaaksi. Kiireessä menetämme helposti yhteyden omaan itseemme, emmekä osaa enää kuunnella sydämemme ääntä, saati sitten luottaa vaistoihin ja omaan intuitioon. Myös luovuutemme on todennäköisesti hukassa. Aina tosin kiirekään ei ole stressimme ainoa syy, voimme silti olla kykenemättömiä pysähtymään oman itsemme äärelle ja tuntea olevamme hukassa.

Kuva | Unsplash

Muutettuani uuteen asuntooni puoli vuotta sitten tein itselleni tärkeitä havaintoja. Olen tiskannut vain käsin, sillä tiskikone ei toiminutkaan. Ensin harmittelin asiaa, mutta pian huomasinkin nauttivani siitä. Melkeinpä joka kerta tiskivuoresta selvittyäni kiitin pakollisesta hetkestä pysähtyä. Puoli tuntia joka ilta, vain minä ja ajatukseni. Välillä minä ja tyhjä mieleni, välillä minä ja monia arvokkaita oivalluksia. Parasta tiskatessa on ollut se, että minun on pitänyt olla läsnä, en ole voinut paeta itseäni kiireeseen, vaan olen kohdannut aitoja tunteitani ja tunnustellut; kuunnellut itseäni hiljaisuudessa. Sillä tiskatessa ei voi hosua.

"Puoli tuntia joka ilta, vain minä ja ajatukseni. Välillä minä ja tyhjä mieleni, välillä minä ja monia arvokkaita oivalluksia."

Samalla tiskimeditaatiolla huomasin, miten moni asia elämästämme onkaan automatisoitu. Enää ei juurikaan tiskailla, kudota, haravoida, ommella vaatteita tai hakata halkoja. Ruokakin tilataan useimmiten Woltilla. Elämäämme on helpotettu niin paljon, että jäljelle pitäisi jäädä enemmän aikaa. Mutta mihin aikamme käytämme, käytämmekö sen oikein, omaan sekä perheemme hyvinvointiin? Yksin ja yhdessä tehtävät kotiaskareet ovat  loistavia hiljentymisen, rauhoittumisen ja onnen hetkiä, oivallisia tilanteita kysyä mitä minulle kuuluu? Mitä meidän perheelle tänään kuuluu? Ehkä tässä maailmanajassa meillä on vihdoin mahdollisuus palata perusasioiden äärelle; arvostaa käsillä tekemistä, perinteitä, yksin sekä yhdessä olemista, tavallisia arkisia ja olemisen arvokkaita asioita,  pysähtymistä.

"Yksin ja yhdessä tehtävät kotiaskareet ovat  loistavia hiljentymisen, rauhoittumisen ja onnen hetkiä, oivallisia tilanteita kysyä mitä minulle kuuluu?"

Kuva | Unsplash

Nykyajan vallitsevana trendinä on jo pitkään ollut ajan maksimaalisen tehokas käyttö, myös itsensä kehittämisessä vapaa-ajalla. Jos ei ole aikaa lukea oppeja, niin kuunnellaan. Mutta ehkei aina olekaan tarpeellista täyttää kaikkia tyhjiä hetkiä, joita meille muuten niin kiireisessä elämässämme lahjaksi annetaan. Joskus suurin viisaus onkin sisälläsi, kunhan vain annat oman hiljaisuutesi puhua ja kuuntelet kiinnostuneena mitä kerrottavaa sillä sinulle on. 

"Ehkei aina olekaan tarpeellista täyttää kaikkia tyhjiä hetkiä, joita meille muuten niin kiireisessä elämässämme lahjaksi annetaan."

Ikiaikainen, ihana ja yksi parhaimmista hiljentymisen harjoituksista on meditoiminen, joka yksinkertaisesti tarkoittaa hetken hiljaa olemista. Meditoiminen on paljon helpompaa kuin miltä se kuulostaa. Jokainen meistä pystyy harjoittamaan sitä, joko yksin tai ohjattuna harjoituksena. Meditoidessa suljemme silmämme, kiinnitämme huomiomme hengitykseen ja sen liikkeeseen. Samalla pystymme huomioimaan selkeämmin tuntemuksiamme. Tämä hiljentymisen muoto on parhaimmillaan kuin ilmaista hoivaa ja terapiaa, jota voimme antaa itse itsellemme niin paljon kuin vain tarvitsemme. Kiireen, hälinän tai stressin keskellä on hyvin vaikeaa kuulla oman sielumme ja sydämemme ääntä. Ja juuri siksi, mitä useammin, hiljaisemmin ja pysähtyneemmin sen kaiken vastapainoksi olemme, sitä paremmin taas kuulemme ja näemme. Meditoimisella on sekä rentouttava, että virkistävä vaikutus, joten se pystyy vastaamaan siihen mitä kehomme ja mielemme milläkin hetkellä tarvitsee. Meditoimisen on tutkittu auttavan myös masennuksessa.  

"Meditoimisella on sekä rentouttava, että virkistävä vaikutus, joten se pystyy vastaamaan siihen mitä kehomme ja mielemme milläkin hetkellä tarvitsee."

Hiljentyminen auttaa meitä tekemään oikeita valintoja elämässämme. Se ohjaa meitä toimimaan meitä itseämme parhaiten auttavalla tavalla. Hiljentyminen auttaa huomaamaan asiat jotka ovat meille hyväksi, sekä rekisteröimään ne, jotka ovat meille haitaksi. Hiljentyessämme myös stressitasomme laskee, sydämen sykkeemme tasaantuu ja hermostomme toimii tasapainoisemmin. Nukumme ja sulatamme syömämme ruoan paremmin. Palaudumme ja jaksamme enemmän. Voimme siis sekä kehossa, että mielessä kokonaisvaltaisesti terveemmin. Säännöllisen hiljentymisen avulla löydämme balanssin ja harmonian elämässämme ja selviytyminen haastavista ajoista on helpompaa.

"Hiljentyminen auttaa huomaamaan asiat jotka ovat meille hyväksi, sekä rekisteröimään ne, jotka ovat meille haitaksi."

Jokaista meitä palvelevat erilaiset hiljentymisen tavat. Joillekin sopii parhaiten kävely, joillekin metsässä retkeily, joillekin tiskaaminen ja joillekin meditaatio. Ei ole merkitystä miten sen teet, kunhan se toimii hyvin sinulle omassa arjessasi. Mitä kaikkea arvokasta voimmekaan elämässämme tänään nähdä ja kokea, yksin ja yhdessä. Kunhan vain maltamme välillä pysähtyä ja ihan pienen hetken, olla ihan hiljaa. 

Anna kehon hiljentyä lisäämällä jokaiseen päivään oma hiljainen hetkesi! Olemme julkaisseet erimittaisia rentouttavia hiljentymisen podcasteja, löydät ne Minskan podcast-osiosta. 

Hiljentyminen ei vaadi ulkoisia puitteita, voit vain kuunnella, olla tekemättä mitään, hengittää ja sulkea silmät.

Tutustu podcasteihin