Brändit

Minskan verkkokaupan brändit

Tavoitteenamme on koota verkkokauppaamme markkinoiden vastuullisimmat ja parhaimmat tuotteet luonnonkosmetiikan, elintarvikkeiden, puhdistusaineiden ja kodin tuotteiden saralta. 

Miten valitsemme valikoimamme ja kenen kanssa toimimme?

Meille on tärkeää yhteistyöyritystemme arvomaailmojen ja toiminnan samansuuntaisuus omiemme kanssa. Valikoimapäätöksissämme vaikuttavat yrityksen vastuullisuuden perusarvot ja toimintatapojen jatkuvaan kehittämiseen sitoutuminen. Arvostamme läpinäkyvyyttä ja haluamme käsitellä hankintaketjumme yhteistyökumppaneidemme kanssa avoimesti ja juuri niin kuin asiat tapahtuvat.

Jatkuva vastuullinen ja kestävä kehittäminen on meille ydinarvo, jota haluamme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa viedä systemaattisesti eteenpäin selkein tavoitetasoin ja tavoitteisiin sitoutumalla.  Se, mitä teet tänään on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on se, mitä haluat tehdä huomenna ja ylihuomenna vielä paremmin.

Minskan vastuullisuuskartoitus

Ennen yhteistyön aloittamista jokaisen tavarantoimittajamme sekä kolmansien osapuolten vastuullisuuden kriteerit ja tuotantoketjujen läpinäkyvyys tarkistetaan tasolle, jossa voimme olla varmoja, että yrityksen toiminnassa täyttyvät vähintään YK:n kestävän kehityksen kriteerit koko toimitusketjussa. Oleellista on tunnistaa yhdessä toiminnan riskikohdat ja luoda näille yhteiset toiminnalliset kehitystavoitteet aikatauluineen. Mitä lyhyemmällä toimitusketjulla pystymme toimimaan, sen parempi.

Muun muassa näitä asioita selvitimme vastuullisuuskyselyssämme:
vastuullisuuden todentavat teot ja sertifikaatit, käytetyimmät raaka-aineet ja niiden alkuperämaat, raaka-aineiden valintaperusteet, tuotannon ekologisuuden mittarit, yrityksen ja alihankkijoiden sitoutuminen noudattamaan valmistusmaan työlakeja sekä kansainväliset sopimukset, joihin yritys on koko tuotantoketjunsa toiminnassa sitoutunut. Lisäksi selvitimme yrityksen lähitulevaisuuden tavoitteet vastuullisuuden saralla.

Vastuullisuuskartoituksen tavoitteet:
1. Karsia valikoimaamme vain kriteerit täyttävät toimittajat ja tuotteet
2. Löytää yhteiset kehityksen kohteet

Ensimmäinen arviomme vastuullisuuden tasosta on nyt tehty. Jo valikoimaa kootessa lähestyimme lähtökohtaisesti vain vastuullisen mielikuvan omaavia toimittajia. Yllätykseksemme oma vastuullisuuskartoituksemme kuitenkin karsi osan toimittajien pääsyn valikoimaamme.

Tarkempi vastuullisuuskartoistuksemme läpäisseiden toimittajien lähtötason tarkastelu puolestaan paljasti, että kehitettäviä kohteita löytyy edelleen.

On tärkeää, että olemme kaikki rehellisiä ja avoimia tuotannon nykytilanteesta – myös niistä kaikkein eniten kehitystä kaipaavista osa-alueista. Juurikin nämä kohdat ovat niitä, joissa pääsemme yhteistyössä kehittämään toimintoja yhä vastuullisempaa tuotantoa kohti. Me käärimme nyt omat hihamme ja olemme päättäneet lähteä vastuullisuustalkoisiin yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Vastuullisuuden kehittymisestä raportoimme sekä mittareiden että toiminnallisuuden puitteissa jatkossa avoimesti. 

Mm. nämä havainnot vastuullisuuskartoituksessamme yllättivät meidät:

  • Vihreää kuljetusta käyttää vain 50 % toimittajista ja ekosähköä vain 36 % tuottajista.
  • Vain pieni osa kotimaisesta luonnonkosmetiikasta on sertifioitua. Sertifikaatit ovat kuluttajalle helppo indikaattori paremmasta valikoimasta, mutta pienille yrityksille kuluna iso satsaus.

Vastuullisuus ei ole meille pelkästään asioiden fiksua hoitamista, vaan myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. Mikäli et vielä jotain osaa – opetellaan se yhdessä.

  Se, mitä teet tänään on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on se, mitä aiot tehdä huomenna ja ylihuomenna vielä paremmin.”

Tuotteiden olemassaolon oikeutus

Valikoimassamme hinta ei ole ykkösprioriteettimme, vaan itse tuote, sen tuotanto ja yrityksen toiminnan arvot tuotteen takana. Se, millaisen jäljen tuote jättää ympäristöllemme ja käyttäjälleen, on meille tärkeintä. Jokaisen tuotteemme pitää auttaa ihmisiä vähentämään kohtuuttomuutta omassa elämässään.

Valintatilanteissa meitä ohjaavat selkeät arvot. Valitsemme vähemmän päästöjä ja energiankäyttöä aiheuttavan, puhtaampia raaka-aineita käyttävän ja vähemmän ympäristöä kuormittavia toimintoja aiheuttavan yhteistyökumppanin ja tuotteen aina kun voimme.

On arvokasta, jos tuotteella tai sen pakkausmateriaaleilla on ollut rooli jo ennen tätä tuotetta ja se voi jatkaa matkaansa uutena tuotteena vielä käytön jälkeen. Mitä pidempi tuotteen elinkaari pystytään muodostamaan, sen parempi.

Valikoimallamme haluamme auttaa, opastaa ja helpottaa juuri sinun arkeasi kohti vastuullisempia valintoja. Puhtaampi, terveellisempi ja kohtuullisempi valikoima – ja näistä syntyvä houkutteleva fiilis on se, jonka haluamme sinun kokevan kaupassamme.


P.S. Mikäli koet, että jossakin vastuullisuuden osa-alueessamme on selkeästi parannettavaa, ole rohkeasti yhteydessä ideoidesi kanssa. Jokainen huomio on askel kohti mielessämme kirkkaana siintävää tavoitettamme – parempaa tulevaisuutta meille kaikille.