|

Suoliston parhaaksi: Tunnista ja ehkäise hiljainen tulehdus

Kirjoittaja | Annika Havaste. Kuva | iStock

 

Mikä hiljainen tulehdustila on ja mistä sen tunnistaa?

Tavallisesti tulehdus on helppo huomata. Kun urheiluvamman seurauksena aiheutuu kipua ja turvotusta, on kyse tulehduksesta. Tulehduksesta on kyse myös silloin, kun haava punoittaa, kuumottaa ja on arka. Hiljainen tulehdus, joka on sen sijaan viime aikojen suurimpia lääketieteellisiä löytöjä, ei näy eikä tunnu, vaikka se vaikuttaa koko elimistöön. 

On tärkeä tunnistaa tekijät, joita esiintyy tulehdustilan taustalla, jotta niihin voi puuttua ajoissa. 

Kuten tavallinen tulehdus, myös hiljainen tulehdus liittyy elimistön puolustusmekanismeihin. Sen taustalta voi löytyä monia tekijöitä. Elimistö tuottaa tulehdusta muun muassa stressireaktiossa, univajeessa, korkean verensokerin yhteydessä ja liikkumattoman elämäntavan seurauksena. Myös huono ruokavalio, jossa on ylimäärin sokereita ja liikaa teollisesti prosessoituja kasviöljyjä tuottaa tulehdusta elimistöön. Kaikki nämä tekijät horjuttavat elimistön normaalia toimintaa.

Yksi tavallisimmista hiljaisen tulehduksen aiheuttajista on keskivartalorasva. Vatsaonteloon keräytyvä viskeraalirasva on kuin oma elimensä, joka on metabolisesti aktiivinen ja tuottaa tulehdusaineita – jotka eivät suinkaan jää vatsan alueelle, vaan leviävät verenkierrossa ympäri kehoa. 

Herkän CRP:n verikoe (hs-CRP) kertoo löytyykö elimistöstä tulehdustila ja kuinka voimakas se on. Verikoe luonnollisesti kertoo vain sen hetkisen tilanteen. Lisäksi pitää selvittää, mistä kytevä tulehdustila aiheutuu.

Tulehdus voi lähteä liikkeelle suolistosta

Tärkeä pääkallopaikka tulehduksen synnyssä on suolisto. Huonokuntoisessa suolistossa haitalliset bakteerit pääsevät liian hallitsevaan asemaan ja voivat aiheuttaa vuotavan suolen nimellä kulkevan tilan, jossa bakteereita pääsee suolen läpi verenkiertoon. Tämä aiheuttaa elimistön puolustusjärjestelmän aktivoitumisen ja tulehdustilan. Suoliston mikrobikannan epätasapaino onkin liitetty monien vakavien sairauksien taustatekijäksi.  Siksi suoliston ongelmat kannattaa hoitaa ja oireettomankin suoliston hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta.

Suoliston mikrobikannan tasapaino on eräs tärkeä tekijä ehkäistäessä hiljaista tulehdusta.

Keinoja hiljaisen tulehduksen hillintään

Hiljaisen tulehduksen torjuminen todella kannattaa, sillä tulehdus vaikuttaa kaikkien sairauksien eräänä taustatekijänä. Esimerkiksi suomalaisia piinavat masennus, sydän- ja verisuonitaudit, syövät, diabetes ja muistisairaudet pitävät sisällään tulehduselementin. Tulehdusta ehkäisemällä voidaan vaikuttaa sairauden puhkeamisen mekanismeihin estävästi ja usein myös lievittää sairauden oireita. Paras on aina toimia ennaltaehkäisevästi. 

Tulehdustilaa on helppo hillitä hyvien elämäntapojen, painonpudotuksen ja ruokavalion avulla.

Ruokavalio on hiljaisen tulehduksen ehkäisijänä tehokas keino. Kannattaa valita lautaselleen joka päivä runsaasti eri värisiä kasviksia, pähkinöitä ja marjoja. Näistä saadaan erilaisia antioksidanttiyhdisteitä, joiden avulla tulehdus vähenee.  Myös yrtit ja monet maustekasvit, kuten inkivääri ja kurkuma ovat tehokkaita. Rasvoissa kannattaa suosia luonnollisuutta ja painottaa tulehdusta vähentäviin omega 3-rasvahappoihin. 

Liiallinen sokeri, myös liika hedelmäsokeri, sekä verensokeria nostava kuorittu vilja ovat huono valinta, jos haluaa ehkäistä hiljaista tulehdusta. Myös teollinen, kuituköyhä ja prosessoituja rasvoja sisältävä ruoka kannattaa poistaa ruokavaliosta. Nämä ruoka-aineet lisäävät matala-asteista tulehdusta sekä suoraan, että suoliston mikrobikannan epätasapainoa aiheuttamalla.

Ravintovalinnat määräävät pitkälti suoliston mikrobikannan koostumuksen, joten ruokavaliollaan voi vaikuttaa positiivisesti lisäämällä hyvää mikrobikantaa. Suoliston mikrobikantaan vaikuttamalla voidaan myös vaikuttaa positiivisesti aineenvaihduntaan, jolloin vatsarasvan vähentäminen voi olla helpompaa. 

Kuva | Unsplash

Suoliston hyvää tekevät mikrobit nauttivat kuitupitoisesta ruuasta, mutta niillä on hieman erilaiset mieltymykset, joten kannattaa suosia monipuolista kasvisvalikoimaa. Näin voi tarjota jokaiselle jotakin, joka lisää terveyttä edistävän mikrobiston monipuolisuutta ja sairautta aiheuttavat jäävät alakynteen. Vilja kannattaa valita täysjyväisenä, jotta siitä saadaan suolistomikrobeille hyödyllisiä kuituja. Kylmäpuristettu oliiviöljy on rasvoista hyvä valinta,  sen polyfenolit vähentävät tulehdusta ja auttavat hyviä bakteerikantoja menestymään. Kahvin, teen ja kaakaon polyfenolit ovat myös hyviä ruoka-aineita suoliston mikrobteita ajatellen – kohtuumäärä laadukasta tummaa suklaata voikin toimia sekä herkkuna ja terveysruokana. Hapattamalla valmistetut ruuat, kuten hapankaali, kimchi ja juomista kombucha sisältävät hyviä määriä maitohappobakteereita, joista on hyötyä suoliston bakteeritasapainolle.

Kokoa oma reseptisi tulehduksen torjuntaan

Kannattaa tarkastella omaa kokonaistilannetta ja rakentaa itselle sopiva ohjelma tulehduksen torjuntaan. Hyvälaatuinen ja riittävä uni, stressinhallinnan keinot, riittävä palautuminen, iloa tuottavat asiat ja liikunta luovat hyvän pohjan terveydelle ja ovat tärkeitä ruokavalion korjausliikkeiden ohessa.