Kaupallinen yhteistyö | Népra. Kuvat | Népra ja Julius Töyrylä
Oletko koskaan miettinyt, millaisia vaiheita vaaditaan ennen kuin valmis vaate päätyy myyntiin? Huppareita ja trikoita ei tule liukuhihnavauhdilla etenkään silloin, kun taustalla on käsityötä ja vastuullisia tuotanto- ja suunnitteluperiaatteita kunnioittava prosessi. Myös itse tuotteen suunnittelu on pitkä ja luova prosessi. Ennen kuin tuote saadaan kauppaan vaaditaan siis sekä fyysisiä että luovia resursseja.
Kotimainen urheiluvaatebrändi Népra avasi Minskalle tuotteiden polun suunnitteluvaiheesta kauppaan. Népralla uusien tuotteiden suunnittelu lähtee aina tarpeesta tai ongelmasta. Toisin sanoen kuluttajien tai esimerkiksi yhteistyöurheilijoiden palautteesta. Esimerkiksi Vega Tightsit syntyivät asiakkaiden toiveesta saada trikoomalli, joka olisi ominaisuuksiltaan aiempien mallien eli Saturnus-trikoiden ja Terra-trikoiden väliltä. Toiveena oli korkeavyötäröinen trikoo, jonka materiaali on joustavaa ja pehmeää kuten Saturnuksissa sekä hankausta kestävää ja kierrätettyä kuten Terroissa.
“Varsinainen suunnitteluprosessi lähtee liikkeelle ideoinnista, luonnoksista sekä markkinoilla jo olevien vaihtoehtojen kartoituksesta, jotta emme lanseeraa sellaista tuotetta, joka on jo saatavilla”, täsmentää Népran suunnittelusta vastaava Essi Enqvist.
Suunnittelu on ongelmanratkaisua
Essi Enqvist on taustaltaan Tekstiili- ja vaatetustekniikan insinööri ja hän suunnittelee tuotteet vahvasti käytännöllisyyden näkökulmasta. Enqvistin suunnittelun keskiössä on ongelmanratkaisu eli luonnosteluvaiheessa hän ratkoo vaatteen muotokysymyksiä ja kaavoitusta. Visuaalisuus on myös tärkeä osa suunnittelua, ja tuotteissa näkyy Népralle omaleimainen minimalistinen tyyli. Toki suunnittelussa huomioidaan myös, millaisia muita ominaisuuksia vaatteelta halutaan ja mihin käyttötarkoitukseen sitä tehdään. Onhan eri asia tehdä trikoot joogaan tai vaikkapa juoksuun.
Luonnostelun jälkeen Enqvist tekee kangastutkimuksen eli selvittää, millaisia kankaita Népralla on valmiina käytössään, ja onko tarpeen tilata uusia italialaiselta kankaan valmistajalta.
”Käytämme ensisijaisesti kierrätysmateriaaleja, mutta kaikista tärkeimpinä kriteereinä ovat käyttötarkoitukseen sopiva materiaali, pitkäikäisyys ja se, miltä vaate tuntuu päällä. Lisäksi huomioimme aina materiaalin jouston ja hankauksen keston”, Népran toinen perustaja Anna-Mari Niutanen kertoo.
Tässä vaiheessa kartoitetaan myös lisämateriaalien, kuten vetoketjujen tai kiristysnauhojen tarve.
Prototyypeillä testataan vaatteen toimivuus
Seuraavaksi Enqvist siirtyy kaavoittamaan, mitoittamaan, miettii saumarakenteet ja valmistustavan. Népran vaatteet valmistaa virolainen Kamilla, jossa työskentelee 14 henkilöä.
”Jos tuote on uusi, siitä tilataan proto Virosta. Protoa sovitellaan ja testaillaan ja muutoksia tehdään niin kauan, että tuote on sellainen kuin haluamme. Esimerkiksi tällä hetkellä kehitämme omaa hupparimallia, joka on hieman monimutkaisempi tuote kuin vaikkapa toppi, joten prototyyppejäkin tarvitaan useampia”, Niutanen sanoo.
Tässä kohtaa vaatteen suunnitteluprosessi on kestänyt haastavampien tuotteiden kohdalla kolmesta neljään kuukautta. Jos on kyseessä esimerkiksi yksinkertaisempi yläosa, josta on jo samankaltainen tuote Népran mallistossa, tuote saadaan yleensä noin kuukaudessa tilaukseen.
Kun proto on halutunlainen ja kaava viimeistelty, alkaa sarjonta- ja mittataulukoiden sekä tuotekortin teko. Enqvist piirtää mallikuvan, kirjaa tuotteen yksityiskohdat, laatii tuotteen kooditukset ja logojen asettelut sekä valitsee värit. Tämän jälkeen vaate on valmis Kamillan työntekijöiden huomaan.
Vielä ennen tuotantoa kaavalle tehdään sarjonta Enqvistin suunnitteleman mitoituksen mukaan. Sarjonnassa peruskoossa olevasta kaavasta muokataan kaavat jokaiselle eri vaatekoolle, joita halutaan valmistaa.
Mahdollisimman vähän kangashävikkiä
Varsinainen ensimmäinen tuotantovaihe on kaava-asetelman eli layplanin teko leikkuuta varten. Layplanissa kaavat asetellaan niin, että kangashävikkiä tulee mahdollisimman vähän.
“Se hävikki, mitä tulee, pyritään hyödyntämään pikkutuotteissa, kuten scrunchieissa”, kertoo Enqvist.
Jos vaatteeseen tulee logoja, ne printataan leikkuun jälkeen ennen ompelua. Tämän jälkeen tapahtuu itse vaatteen kokoaminen eli ompelu. Ompelun jälkeen vaatteet viimeistellään ja silitetään. Viimeisenä on vielä tuotteiden laatutsekkaus, laputus ja pakkaus.
Kun tuotteen suunnittelu on aloitettu nollasta, on yleensä mennyt puolisen vuotta tähän vaiheeseen, jossa valmiit tuotteet saapuvat népralaisille ja ne päästään laittamaan myyntiin.
Népra viettää 5-vuotissynttäreitään ja tarjoaa sen kunniaksi kaikista tuotteistaan – 20 % alen 15.11.2020 asti. Kurkkaa verkkokauppaan täältä!
Népran vastuullisuus-periaatteet
- Uusia tuotteita ei tehdä ihmisten, eläinten ja tai maapallon kustannuksella.
- Radikaali läpinäkyvyys.
- Annetaan enemmän kuin otetaan.
- Tuotteita suunnitellaan ja valmistetaan tarpeeseen.
- Tuotteet suunnitellaan palvelemaan käyttötarkoitusta.