|

Mitä hyötyjä sokerin vähentämisestä on?

Kirjoittaja | Leeni Viio. Kuva | iStock

Kaikki varmasti tietävät, ettei sokerin syöminen edistä terveyttä. Sokeri yhdistetään mm. hampaiden eroosioon, metaboliseen oireyhtymään, rasvamaksaan, levottomuuteen, ylipainoon, vatsan turpoamiseen ja iho-ongelmiin. Vaikka sokerin liikakulutukseen liittyykin monenlaisia terveysriskejä, saattaa olo muuttua uhkien edessä lamaantuneeksi ja viedä viimeisenkin tsempin omien elämäntapojen korjaamiseksi... ”Peli on jo menetetty, joten miksi enää edes yrittää”.

Asiaa voi onneksi lähestyä myös myönteiseltä ja motivoivalta kannalta kiinnittämällä huomiota siihen, mitä hyötyä sokerin vähentämisestä on. Millä tavalla se voi saada sinut voimaan paremmin? Miksi sokerin karsiminen kannattaa jo pieninkin askelin.

Se, millaisia muutoksia kehossa ja mielessä voi sokerin karsimisen myötä tuntea, vaihtelee näiden tekijöiden mukaan:
1) minkä verran sokeria on tottunut syömään,
2) minkä verran sokeria käytännössä vähentää,
3) miten vähentämisen toteuttaa.

Ei siis voida sanoa, että kaikilla muutokset olisivat samanlaisia – olemmehan kaikki yksilöitä! Tutkimuksen ja käytännön työn perusteella voidaan kuitenkin niputtaa yhteen yleisimpiä hyötyjä, joita sokerin vähentäminen voi saada aikaan.

Tasaisempi verensokeri – virkeämpi olo

Yleensä ensimmäiset tuntemukset liittyvät tasaisemman verensokerin tuomaan vireyteen. Olo ei nuupahdakaan ennen lounasta, eikä iltapäiviin hiivi enää väsymystä, joka aiemmin teki työpäivän viimeisistä tunneista todella tahmeita. Myös työpäivän jälkeinen kauppareissu sujuu ilman ”pakollista” suklaapatukkaa, ja päivälliseksi jaksat valmistaa muutakin kuin mikroaterian. Saatat jopa innostua pilkkomaan kasviksia ja malttaa pureskella ateriasi rauhassa, koska matala verensokeri ei aja sinua hotkimaan.

Ja kun päivän viimeinen tunti ei sisälläkään tuttuun tapaan irtokarkkeja TV:n ääressä, tulee uni oikeaan aikaan, eikä se keskeydy verensokerin voimakkaisiin vaihteluihin. Edellisen päivän valinnat palkitsevat olossa myös seuraavana aamuna, joka voi alkaa ”sokerikrapulan” sijaan energisesti – normaalilla ruokahalulla.

Hyvästi äkäisyys ja odottamattomat mielialanvaihtelut

Tasainen verensokeri parantaa vireyden ja unenlaadun lisäksi myös mielialaa. Monelle on tuttua tiuskia perheenjäsenille tai työkavereille matalan verensokerin aallokossa. Ymmärtäähän sen, sillä verensokerin painuessa äkillisesti alas elimistö lisää stressihormonien tuotantoa, koska se on keino saada verensokeri nousemaan. Tilassa, jossa stressihormonien tuotanto lisääntyy ja elimistö huutaa energiaa, on hyvin vaikea olla ystävällinen vierustoverille.

Mutta entä kun verensokeri pysyy tasaisena? Nälkä kasvaa vähitellen, joten osaat varautua siihen ennen kuin pinna kiristyy viulunkieleksi. Tällöin elimistöllä ei ole tarvetta kompensoida matalaa verensokeria stressihormonien tuotannolla – mikä on huojentavaa, koska kukaan tuskin kaipaa elämäänsä sitä lisästressiä, jota verensokerivuoristorata elimistössä aiheuttaa.

”Olen paljon kärsivällisempi uhmaikäisen lapseni kanssa, enkä enää koe sellaista ärtymystä ja mielialojen vaihtelua, mitä tuli silloin, kun napsin välipalaksi jotain sokeripitoista.”

Muutama sana hormoneista

Sokerin vähentämisen näkökulmasta on hyödyllistä ymmärtää, että verensokerin säätelyssä mukana olevan insuliinihormonin ja sen vastavaikuttajahormonien (adrenaliinin, noradrenaliinin ja kortisolin) toiminta ei tapahdu eristyksissä muusta hormonitoiminnasta. Täten jos insuliiniaineenvaihdunta sokerin vähentämisen myötä tasapainottuu, on myönteisiä muutoksia mahdollista havaita myös esim. suku-, nälkä-, kylläisyys- ja mielihyvähormonien toiminnassa.

Hormonien toiminta on kuitenkin hyvin monimutkainen kokonaisuus, joten sen avaaminen jää tässä valitettavasti pintapuoliseksi. Olennaisinta on tiedostaa, että hormonitoimintamme on saumaton kokonaisuus. Eli muutokset yhden hormonin toiminnassa vaikuttavat monen muun hormonin toimintaan – positiivinen kierre on siis mahdollista saada aikaan tekemällä edes yhden hormonin osalta fiksuja valintoja.

Makutottumukset muuttuvat

Sokerin vähentäminen muuttaa makutottumuksia. Aluksi kaikki vähäsokerinen voi maistua lattealta. Onneksi aivan samalla tapaa kuin totumme äkkimakean valkosokerin makuun, voimme tottua siitä pois.

On hyvin palkitsevaa huomata, ettei luonnonjogurtti marjoilla kaipaakaan siirappia kaverikseen, suklaahyllyllä käteen tarttuu maitosuklaan sijasta 70 %:sta suklaata ja iltapuuro maistuu paremmalta happaman omenan kuin mansikkahillon kanssa.

Kuva | iStock

Makutottumusten muuttumisen paras puoli on se, että saamme siitä pontta jatkaa sokerin vähentämistä. Täten esim. maitosuklaan vaihtaminen tummempaan tapahtuu ilman itsekurin kanssa kamppailemista – valitsemme vähäsokerisemmin, koska nautimme siitä.

"On hyvin palkitsevaa huomata, ettei luonnonjogurtti marjoilla kaipaakaan siirappia kaverikseen, suklaahyllyllä käteen tarttuu maitosuklaan sijasta 70 %:sta suklaata ja iltapuuro maistuu paremmalta happaman omenan kuin mansikkahillon kanssa."

Kun äkkimakea sokeri ei enää ole peittämässä muita makuja alleen, voimme havaita täysin uusia makuja ja makuaistimme terävöityy. On myös tavallista kokea innostusta uusiin resepteihin ja aiemmin tuntemattomiin raaka-aineisiin. Ei siis suinkaan käy niin, että sokerin karsiminen yksipuolistaisi ruokavaliota – vaan päinvastoin tekee tilaa vaihtoehdoille, monipuolisuudelle ja ravintorikkaudelle!

Kansantautien ehkäiseminen

Voiko sokerin vähentäminen auttaa terveysongelmissa? Kyllä voi. Suomalaisten krooniset kansantaudit, kuten esim. sydän- ja verisuonitaudit, tyypin 2 diabetes, muistisairaudet, rasvamaksa ja tietyt syöpäsairaudet ovat monelta osin elämäntapasairauksia, joita voidaan ehkäistä ruokavaliolla, joka ei sisällä liikaa sokeria. Toki muitakin asioita on elämäntavoissa otettava huomioon, mutta sokerin vähentäminen on jo iso askel.

On tosiasia, että verensokeritaso nousee voimakkaimmin sokeripitoisista ruoka- aineista. Vähäsokerisella ruokavaliolla haiman ei tarvitse erittää jatkuvasti insuliinia tasoittaakseen verensokeripiikkejä, vaan elimistö pääsee rasvan varastoimisen sijaan purkamaan rasvaa – eli käyttämään rasvavarastoja energiakseen. Sillä on suotuisia vaikutuksia lihavuuteen, joka puolestaan on yksi kansantautien ehkäisemisen tärkeimmistä mekanismeista (THL).

Kansantautien ehkäiseminen ei edistä ainoastaan yksilön terveyttä ja elinajanodotetta, vaan se on myös kansantalouden näkökulmasta kannattavaa. Otetaan esimerkiksi aikuistyypin diabetes, jonka hoitaminen vaatii kansantalouden resursseja yhä kasvavassa määrin. Tällä hetkellä Suomessa on aikuistyypin diabeetikoita yli 350 000 – lisäksi noin 100 000 sairastaa tietämättään. Voimme vain kuvitella, millaisia säästöjä syntyisi, jos diabetes – ja muut kansantaudit – saataisiin elämäntapamuutosten avulla vähenemään.

Vähemmän suolistovaivoja ja vahvempaa vastustuskykyä

Kun terveyden edistämisestä puhutaan, ei voida olla mainitsematta suolistoa, tuota terveytemme tukipilaria. Terveyden kannalta on tärkeää, että suoliston bakteerikanta on kunnossa. Hyödylliset bakteerit edistävät ruoansulatusta, ravinnon pilkkoutumista ja imeytymistä, tuottavat mm. K- ja B-vitamiineja, lyhytketjuisia rasvahappoja, tiettyjä antioksidantteja sekä hormoneja. Ne myös puolustavat suolistoa patogeenisten bakteerien "valloitukselta" ja osallistuvat haitallisten aineiden hajottamiseen sekä poistamiseen elimistöstä.

"Sokeri on huonojen bakteerien ja hiivojen herkkuruokaa. Mitä vähemmän niitä ruokit, sen vähemmän ne pääsevät villiintymään."

Mutta kuinka sokerin vähentäminen vaikuttaa suolistoterveyteen? Sokeri on huonojen bakteerien ja hiivojen herkkuruokaa. Mitä vähemmän niitä ruokit, sen vähemmän ne pääsevät villiintymään ja aiheuttamaan ikäviä oireita, kuten vatsan turvotusta, ilmavaivoja, ripulia ja ummetusta.

Eikä oireiden väheneminen rajoitu suoliston alueelle, vaan ulottuu koko terveyteen – sijaitseehan jopa 70 % elimistön immunologisesta kudoksesta suoliston alueella. Täten suolistoterveyttä ylläpitävä vähäsokerinen ruokavalio on tueksi vastustuskyvylle, minkä voi huomata vastustuskyvyn parantumisena.

Vähemmän ryppyjä

Sokerin vähentäminen kannattaa myös kauneussyistä. Kollageeni on sidekudostemme tärkein rakennusaine. Eniten sidekudosta on ihossamme, jonka kuivapainosta kollageenia on noin 70 %.

Kollageenin tuotanto hidastuu iän myötä – pysähtyen lopulta kokonaan. Prosessia ei voi estää, mutta sen hidastaminen on mahdollista. Se tapahtuu mm. C-vitamiinirikkaan ravinnon, tupakoinnin lopettamisen, auringon UV-säteilyn välttämisen ja sokerin välttämisen avulla.

Sen lisäksi, että kollageeni lisää ihon joustavuutta ja kimmoisuutta, vaikuttaa se myös muiden kudosten toimintakykyyn. Täten samalla, kun huolehdit kauneudestasi, vaikutat suotuisasti myös mm. luiden, jänteiden ja solukalvojen toimintaan.

Vieläkö epäröit sokerin vähentämisen hyödyllisyyttä? Toki parhaiten asia selviää kokeilemalla itse. 

Lähteet: Bjålie ym. 2016. Ihminen –Fysiologia ja anatomia. 

Tee hyvää tekeviä valintoja:

Katso myös nämä artikkelit