Kaupallinen yhteistyö | Népra. Kirjoittaja | Minska. Kuva | Népra
Ihmetteletkö sinäkin, miten yhden brändin huppari voi maksaa 19,90 ja toisen 89,90 euroa? Kysymys on tuttu myös kotimaisen urheiluvaatemerkki Népran perustajalle Anna-Mari Niutaselle. Brändin suosituin t-paita maksaa 58 euroa ja trikoot 79 euroa. Moniin merkkibrändeihin verrattuna hinnat ovat maltillisia, mutta pikamuotiketjujen “kympin paitojen” rinnalla moninkertaisia.
Pikamuoti on valloittanut vaateteollisuutta viime vuosikymmenet ja omalla tavallaan muokannut ihmisten käsitystä siitä, miten paljon vaatteista halutaan maksaa. Kuluttajan voi olla vaikea hahmottaa, miten monta vaihetta vaaditaan ennen kuin valmis vaate päätyy kaupan rekille tai verkkokauppaan, ja mitä kaikki vaiheet kustantavat.
Valmistuskuluja poljetaan ja laadusta tingitään
Vaikka vastuullisuudesta ja kestävistä kulutusvalinnoista puhutaan jo paljon, kuluttajaa voi silti ihmetyttää, miksi vastuullisesti tuotetun vaatteen hinta on tuplasti tai triplasti korkeampi. Niinpä Népran Niutanen avasi Minskalle, mistä hintaero johtuu.
“Pikamuotiketjuissa valmistuskulut on poljettu alas ja tuotteet valmistetaan siellä, missä niitä on halvin teettää”, Niutanen sanoo.
Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että valitaan halvin puuvilla, muovipohjainen akryyli tai tehdään muita kompromisseja kankaan suhteen. Vaatetta ei välttämättä leikata langansuuntaisesti, vaan vinoon, jotta kangasta kuluu vähemmän. Tämä puolestaan aiheuttaa sen, että esimerkiksi t-paidan saumat kiertyvät pesujen jälkeen.
“Ikävä tosiseikka on myös se, että pikamuotiketjujen ompelijoille ei useinkaan makseta kunnollista palkkaa”, Niutanen lisää.
Népran missiona on luoda tyylikkäitä ja eettisesti valmistettuja urheiluvaatteita laadukkaista materiaaleista. Niutasen mukaan tuontanto pidetään niin läpinäkyvänä kuin mahdollista, ja omalla toiminnallaan Népra haluaa kannustaa ihmisiä kestävämpään kuluttamiseen. Tuotteet suunnitellaan ja kaavoitetaan Suomessa Népran toisen perustajan Essi Enqvistin toimesta.
“Julkaisemme uusia tuotteita harkitusti ja harvoin, sillä laadukkaan ja oikeasti kulutusta kestävän vaatteen suunnittelu ja kaavoitus on kuukausia vievä prosessi”, Niutanen lisää.
Itse vaatteet ommellaan Virossa ja vastuullisesti tuotetut kankaat tuodaan Italiasta, jossa on pitkät perinteet laadukkaiden kankaiden tuottamisesta ja paljon vanhoja perheyrityksiä. Tuotteita myydään vain verkkokaupassa. Näin tuotantoketju on pyritty pitämään mahdollisimman lyhyenä.
Vastuullisesta kuluttamisesta uusi normi
Népran vaatteet pyritään suunnittelemaan niin ajattomiksi, että kuluttaja voisi treenata samoissa trikoissa ja paidoissa ympäri vuoden. Materiaalivalinnat tehdään käyttötarkoituksen mukaan: crossfitissä trikoilta vaaditaan erilaista kestävyyttä kuin joogassa. Urheiluvaatteessa jousto, mitoitus ja se, miltä vaate tuntuu päällä, ovat laadukkuutta tuovia tekijöitä.
“Vaatteissamme käytetään pääasiassa synteettisiä materiaaleja, joista valitaan kierrätetty vaihtoehto aina kun mahdollista.”
Valikoima pidetään tarkoituksella maltillisena ja värisävyiltään yksinkertaisena, jotta tuotteita olisi helppo yhdistellä toisiinsa. Kaikella tällä pyritään vähentämään jatkuvaa ostamisen tarvetta ja kannustamaan kuluttajaa ajatteluun: osta vähemmän ja vastuullisesti tuotettua.
“Meillä on visio maailmasta, jossa vastuullinen kuluttaminen on uusi normi. Levitämme ajatustamme yksi urheiluvaate kerrallaan”, Niutanen kiteyttää.