Suosi näitä, kun ostat eläinkunnan tuotteita

Me Minskalla haluamme kannustaa ja inspiroida sinua ennen kaikkea kasvipohjaisen ruokavalion pariin. Eläinkunnan tuotteistakaan ei kuitenkaan kokonaan tarvitse luopua, mikäli pidämme määrät kohtuullisina ja valitsemme silloinkin tuotteet vastuullisuus edellä. Jos siis ostat eläinkunnan tuotteita, voit muutamalla pienellä keinolla vaikuttaa siihen, että haitalliset ympäristövaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi. 

Kirjoittaja | Ami Värtö


Ympäristöystävällisen ruokavalion noudattaminen on helppoa eikä mistään ruoka-aineesta tarvitse luopua kokonaan. Planetaarinen ruokavalio antaa hyvät puitteet monipuoliselle ja ekologisesti kestävälle lautasmallille, jossa päätähtinä loistavat kasvikset ja kasviproteiinit ja eläinkunnan tuotteet näyttelevät pienemmissä sivurooleissa.

Lihalla on väliä

Luomusianlihaa ja -broileria voi nauttia kohtuudella, samoin luomu- tai luonnonlaidunnaudanlihaa ja -lammasta. Lihoista vapaana kasvanut riista on tietysti kaikkein ekologisin valinta. Tosin kestävästi pyydetty riista ei riitä kattamaan koko tämänhetkistä lihankulutustamme eli punaisen lihan kulutusta on joka tapauksessa vähennettävä, mikäli halutaan pysytellä ekologisen kantokyvyn rajoissa.

Pidä juusto ruokapöydän harvinaisena herkkuna ja kananmunat luomuna

Lehmänmaidosta valmistettu juusto kuluttaa runsaasti luonnonvaroja, sillä yhteen juustokiloon tarvitaan jopa yli 10 litraa maitoa. Jos syöt juustoa, suosi suomalaista tai ruotsalaista luomutuotettua juustoa, mieluiten pehmeitä kuin kovia juustoja. Pehmeiden juustojen valmistukseen tarvitaan vähemmän maitoa per juustokilo, joten niiden hiilijalanjälki on alhaisempi. Kananmunien kohdalla valitse luomua tai ilman soijarehua tuotettuja munia. Eläintuotanto kuluttaa ylivoimaisesti suurimman osan maapallolla viljellystä soijasta ja soija taas on yhteydessä mm. metsäkatoon. Mikäli siis haluat ehkäistä soijan viljelyn aiheuttamaa metsäkatoa, vähennä ensisijaisesti eläinkunnan tuotteiden käyttöä.

“Muutamalla pienellä keinolla vaikuttaa siihen, että haitalliset ympäristövaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi.” 

Luonto tykkää luomusta

Luomun suosiminen on tärkeää erityisesti ekologisen kokonaiskestävyyden kannalta. Vaikka luomutuotetun ruoan hiilijalanjälki saattaa olla hieman tavallista tuotantoa suurempi, on torjunta-aineiden käyttö vähäisempää ja siten ympäristöä rehevöittävät vaikutukset pienemmät. Tehomaatalouden torjunta-aineiden on todettu olevan myös pääsyy maailman hyönteiskatoon. Näin ollen luomutuotanto on luonnon monimuotoisuuden kannalta huomattavasti tehotuotantoa ympäristöystävällisempi tapa tuottaa ruokaa ja siksi luomu on eläinperäisiä tuotteita valitessa parempi vaihtoehto. 

Valitse pöytään ekologista kalaa

Kalaa syödessä kannattaa suosia kotimaista villikalaa kuten särkeä, muikkua, lahnaa, siikaa, silakkaa ja haukea. Kotimainen villinä kasvanut kala on terveellistä lähiruokaa ja sitä syömällä voidaan ehkäistä vesistöjen rehevöitymistä. Kalan mukana vesistöstä poistuu muun muassa fosforia ja typpeä, jotka taas ovat ravintoa sinilevälle. Käytännössä esimerkiksi yksi lahna-ateria poistaa vesistöstä kilon sinilevää. Kalaa ostaessa kannattaa aina varmistaa, että kalasta löytyy MSC-sertifikaatti (=Marine Stewardship Council). Merkintä takaa sen, että kalastus tapahtuu ekologisesti kestävällä tavalla eikä kalakantoja ylikalasteta.

Ruoka on helppo keino vaikuttaa 

Ruokavalinnat ovat ympäristön kannalta tärkeimpiä arjen valintoja. Ruoka muodostaa noin 20 % kulutuksen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä – saman verran kuin liikenne. Muiden ympäristövaikutusten, kuten ravinnekuormituksen ja luonnonvarojen kulutuksen osalta ruoka on vielä merkittävämpi peluri. Syömme n. 5 ateriaa päivässä, joten ruoan kautta eteemme avautuu monta mahdollisuutta vaikuttaa. 

“Ruoan kautta eteemme avautuu monta mahdollisuutta vaikuttaa.” 

Jos innostuit mahdollisuudestasi vaikuttaa joka aterialla, WWF:n Lihaopas kertoo tarkasti, missä ja millä tavalla tuotettua lihaa lautaselle kannattaa valita. WWF:n kalaopas kertoo ympäristön kannalta parhaat kalalajit.

Lue lisää ruoan vaikutuksesta ympäristön ja yksilöiden hyvinvointiin