Parhaat keinot ärtyneen suolen rauhoittamiseen

Ärtynyt suoli vaivaa joka seitsemää aikuista ja oireet voivat romahduttaa elämänlaadun. Ärtynyttä suolta voi rauhoittaa FODMAP-ruokavaliolla. Myös tutkitusti tehoava probiootti helpottaa oloa. Mitä kannattaa huomioida ruokavalion koostamisessa ja probiootin valinnassa?

Kirjoittaja | Annika Havaste. Kuvat | Unsplash ja iStock. Kaupallinen yhteistyö I Vivomixx


Ärtyvä suoli ja FODMAP

Ärtynyt suoli vaivaa joka seitsemää aikuista ja oireet voivat romahduttaa elämänlaadun. Ärtynyttä suolta voi rauhoittaa FODMAP-ruokavaliolla. Myös tutkitusti tehoava probiootti helpottaa oloa. Mitä kannattaa huomioida ruokavalion koostamisessa ja probiootin valinnassa?

FODMAP-ruokavalio on kehitetty helpottamaan ärtyneen suolen oireita, mutta se ei ole varsinainen terveysruokavalio. Eräs haitta on bifidobakteereiden väheneminen. 

FODMAP-ruokavalion tiukin jakso kestääkin vain 2-6 viikkoa, jonka jälkeen kokeillaan ruoka-aineita takaisin 6-8 viikon ajan. Tämän jälkeen on selvillä, mitä ruoka-aineita joudutaan yksilöllisesti pitämään poissa ruokavaliosta. 

Rajoitukset kaventavat ruokavaliota ja siten myös erilaisten suolistomikrobeita ruokkivien kuitulajien määrää. Onkin tärkeää löytää ruokavalioon sopivia kuidunlähteitä ja erilaisia kasviksia riittävästi. Myös ravintoaineiden saanti ja riittävä energiansaanti pitää turvata. Heikko ruokavalio voi aiheuttaa suoliston oireilun pitkittymistä. FODMAP-ruokavalio on mahdollista koostaa myös terveellisesti. Tarvittaessa kannattaa koostaa ruokavalio ja tehdä suoliston hoidon suunnitelma asiantuntijan kanssa.

Kuva I Unsplash

Ärtynyt suoli reagoi liikaa

Kun imeytymätöntä ruoka-ainesta päätyy paksusuoleen, bakteerit fermentoivat sitä ja tuottavat hyödyllisiäkin aineita – mutta myös kaasuja, kuten vetyä ja metaania.

Ravinnon imeytymättömät hiilihydraatit lisäävät veden määrää ja kaasunmuodostusta suolessa. Terve henkilö ei saa niistä oireita, mutta ärtynyt suoli reagoi tähän kivulla, turvotuksella, ripulilla tai ummetuksella. Ärtynyt suoli reagoi siis liioitellusti normaaliin tilanteeseen. 

Ärtyneen suolen mikrobikanta on muuttunut ja se aiheuttaa usein  liiallista kaasunmuodostusta. Oireita voi aiheutua myös paksusuolesta ohutsuolen puolelle joutuneista bakteereista. Tällöin puhutaan ohutsuolen bakteeriylikasvusta (small intestinal bacterial overgrowth = SIBO).  Ärtyneen suolen oireet voivat liittyä myös stressiin. 

Mikä tekee ruoka-aineesta FODMAP-hiilarin?

FODMAP tulee sanoista Fermentable Oligo-, Di-, Monosaccharides and Polyols. Ruokavaliossa siis karsitaan paksusuolessa käymistä, fermentaatiota, aiheuttavat imeytymättömät hiilihydraatit.

Fruktoosi aiheuttaa ongelmia, koska se kerää vettä suoleen. Joillain terveilläkin ihmisillä on vaikeaa käsitellä fruktoosia.  Fruktoosia on runsaasti esimerkiksi parsassa, artisokassa, omenassa, mangossa ja päärynässä  – sekä moniin tuotteisiin lisätyssä maissisiirapissa (teollinen glukoosia ja fruktoosia sisältävä sokeri).

Laktoosi: Laktaasientsyymin puute johtaa laktoosin imeytymättömyyteen ja siten fermentaatioon paksusuolessa.

Polyolit, kuten sorbitoli ja mannitoli ovat makeutusaineita, jotka keräävät vettä suolistoon. Avocadossa ja kivellisissä hedelmissä on sorbitolia ja mannitolia kukkakaalissa ja sienissä.

Oligosakkaridit, eli galakto-oligosakkaridit (GOS) ja fruktaanit eivät imeydy ja aiheuttavat siten kaasuja, joihin herkkä suoli reagoi. Nämä ovat kuitenkin hyvien suolistobakteerien ”ruokaa”, joten niitä kannattaa syödä sen verran kuin oma suolisto kestää oireetta. Näitä löytyy mm. sipulikasveista, cashwepähkinöistä, viljoista (vehnä, ohra, ruis, spelt), sekä palkokasveista.

Probiooteista apua oireisiin

Probiootteja kehitetään eri tarkoituksiin ja niissä voi olla yksi tai useampi bakteerikanta. Parhaat tulokset ärtyneen suolen hoidossa on saatu useita lajeja sisältävillä probiooteilla, joissa on tietyt bakteerikannat, mukaan lukien Streptococcus Thermophilus. Nämä hyödylliset bakteerikannat löytyvät Vivomixx-probiootista.  

Satunnaistetussa, placebokontrolloidussa tutkimuksessa, jossa oli mukana ripuli- ja/tai  ummetuspainotteisia IBS-potilaita todettiin selvä oireiden lievittyminen Vivomixxin avulla. Vivomixxia nautittiin kerran päivässä neljän viikon ajan. Lisäksi probiootti korjasi tehokkaasti bifidobakteerien vähäisyyttä.

Klikkaa tästä Vivomixxin sivuille ja käytä koodia Minska15, niin saat 15% alennusta tuotteista! Alennus voimassa 30.4.2021 asti.

* Hanna Fjeldheim Dale, ym. Probiotics in Irritable Bowel Syndrome: An Up-to-Date Systematic Review. Nutrients. 2019 Sep; 11(9): 2048