Vinkit työelämän ja arjen paineista selviämiselle

Juttelin tuossa muutama viikko sitten erään tuttavani kanssa elämänmuutoksestani, uudesta yrityksestä, tämän päivän työelämästä ja elämästä ylipäätään. Hän totesi keskustelumme aikana minun tekevän taas tosi paljon töitä. Vaikka muka rauhoitin tahtiani ja muutin elämääni. En ihan samoissa lukemissa ole työmäärän kanssa kuin ennen, mutta myönsin kyllä rakkauteni tähän lajiin. En voi sille mitään, mutta nautin töiden teosta ihan suunnattomasti. Totesin tuttavalleni, että koen sen ennemminkin lahjana joka on minulle annettu, kuin minään negatiivisena asiana. Saan asioita aikaiseksi ja pystyn näkemään monessa asiassa vähän isomman kuvan. Hän kysyi sen jälkeen miten oikeasti jaksan tämän kaiken niin tyynenä ja rauhallisena, paineista huolimatta. Sen jakaminen muille voisi auttaa monia ihmisiä, jotka elävät samanlaisessa tilanteessa. Se sai minut pohtimaan asiaa. 

Olen jo aikaisemmin kertonut teille ruokavalion ja liikunnan merkityksestä hyvinvointiini. Niiden rooli on kiistaton. Saan valtavasti enemmän energiaa ravintorikkaasta, mahdollisimman vähän käsitellystä kasvipainotteisesta ruoasta, kuin ruokavaliosta joka minulla ennen oli. Liikunnan merkitys jaksamiselle on myös luonnollisesti iso, mutta senkin suhteen olen löytänyt paremman tasapainon, kuten viime kirjoituksessani pohdin. Iso asia kuitenkin tässä kaikessa on mieleni hallinta. Tässä sinulle omat kolme vinkkiäni hyvään mielen tasapainoon.

1 Merkityksellisyys

Mitä jos ajattelisit, että kaikki mitä tässä elämässä tapahtuu sinulle, tapahtuu jostain tietystä syystä? Hyvät, kauniit asiat, mutta myös kaikki se kipu, epäoikeudenmukaisuus ja vaikeudet, joita elämääsi annetaan? Olen joutunut kohtaamaan elämäni aikana monia haasteita. Ei ainoastaan lapsettomuushoitoihin liittyviä asioita, vaan myös paljon muuta. Ajattelen näiden asioiden olevan lahja. Lahja siihen, että niiden avulla olen kasvanut entistä vahvemmaksi ihmiseksi. Sen myötä olen myös löytänyt sydämestäni halun tehdä hyvää muille. Olen löytänyt aivan uudenlaisen merkityksellisyyden elämääni, joka on tehnyt siitä suunnattoman paljon rikkaamman. 

Merkityksellisyyden löytäminen asioihin joita teet, voi muuttaa paljon. Työelämässä tämä nostaa motivaatiota, jaksamista ja henkisiä voimavaroja todella paljon. Jos teet työtäsi ainoastaan saavuttaaksesi materialistisia asioita tai uusia titteleitä, saatat kokea työn tekemisen todella rasittavaksi. Sen sijaan jos tarkoituksenasi työsi kautta on joku suurempi ja itsesi ulkopuolella oleva asia, saatat tuntea suurta mielihyvää työsi kautta. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi tehdä jotain maailmaa muuttavaa tai mullistavaa. Tarjoilijana voit esimerkiksi ajatella, että työsi päämäärä on palvella muita ja tehdä jonkun päivästä parempi sillä, että pystyt luomaan hänelle onnellisen ja hyvän mielen hetken ravintolassasi. Kaupungin puutarhanhoitajana voit ajatella luovasi työlläsi ihmisille rentouttavia hengähdyshetkiä heidän kulkiessaan läpi kaupungin. Juristina voit ajatella työlläsi olevan merkitystä asiakasyrityksellesi, jotta tämä yritys menestyisi ja pystyisi näin työllistämään lisää ihmisiä. Jokaisesta työstä voi löytää suuremman merkityksen. 

Omalta kohdaltani koen, että teen nyt sellaista työtä, jolla on todella iso merkitys. Olen täällä palvellakseni muita. Pystyn työni kautta auttamaan ihmisiä voimaan paremmin. Pystyn myös muuttamaan heidän ajattelutapojaan heitä itseään, toisia ihmisiä ja myös ympäristöä kohtaan. Pystyn työlläni työllistämään muita ihmisiä ja luomaan heille mahdollisuuden hyvään arkeen. En tee työtäni rikastuakseni, tai saavuttaakseni sillä itselleni mainetta tai kunniaa. Teen töitä, jotta voisin tulevaisuudessa auttaa ihmisiä entistäkin enemmän. Sen suhteen minulla on isoja unelmia, mikä on myös osaltaan itseäni valtavasti eteenpäin vievä ja motivoiva voima. Se auttaa myös jaksamaan. 

2 Kiitollisuus 

Kiitollisuus liippaa läheltä tuota edellistä merkityksellisyyden löytämistä, mutta ansaitsee silti oman kappaleensa. Kiitollisuuden lisääntyminen elämässä lisää takuulla onnellisuuttasi ja hyvinvointiasi, ja auttaa näin ollen sinua voimaan paremmin. Keskittymällä siihen mitä sinulla on, sen sijaan että keskittyisit aina asioihin joita elämästäsi puuttuu, muuttaa elämäsi. Se mihin keskityt, lähtee kasvamaan ja kukoistamaan. Ihan sama onko kyseessä hyvä vai paha asia. Keskittymällä siihen mitä sinulta puuttuu, saa mielesi löytämään aina lisää asioita joita elämässäsi kaipaat. Sen sijaan kun keskityt siihen hyvään mitä sinulla jo on, huomaat pian saavasi kaikkea tätä hyvää lisää elämääsi. 

”Sen sijaan kun keskityt siihen hyvään mitä sinulla jo on, huomaat pian saavasi kaikkea tätä hyvää lisää elämääsi.” 

Oman elämäni kohdalla en mieti enää asioita mitä minulta puuttuu. En kieri negatiivisissa ajatuksissa sen suhteen, ettei minulla ole tällä hetkellä kumppania, tai että lapseni syntyy tähän maailmaan ilman isää. Keskityn siihen elämän ihmeeseen, että kauan odotettu lapseni tosiaan syntyy luokseni tähän maailmaan! En kaipaa lisää materiaa ympärilleni, vaan olen onnellinen kodista, jossa on lämmin tunnelma ja siitä, että saan joka päivä syödä ravintorikasta ruokaa vatsani täyteen. Saan viettää aikaa ihmisten kanssa joita rakastan, ja jotka rakastavat minua. Saan nousta joka päivä sängystä tekemään minulle mieluista työtä ja kokemaan tätä kaikkea vielä lisää. Miten paljon sitä onkaan ihania asioita, joista olla kiitollinen! 

3 Hiljentymishetket

Elämme maailmassa, jossa meidän huomiostamme taistelee samanaikaisesti moni asia. Ja tätä tapahtuu aivan koko ajan, aamusta iltaan. Näemme joka paikassa ruutuja, erinäiset laitteet piippailevat ja yrittävät saada osansa meidän ajasta, joka paikassa on kova häly. Katsoin tuossa muutama ilta sitten Maria Veitolan Yökylässä ohjelmaa, jossa eräs maamme suosituimmista juontajista totesi hänelle, ettei hän saa unta iltaisin sillä hänen päässään surraa jatkuva meteli. Tämän vuoksi hänen pitää nukahtaa moottoroidun sängyn heiluessa, ja television tai musiikin pauhaessa vierellä. Näin äkkiseltään voisi ajatella, ettei yöunikaan ole sellaisen jälkeen varmastikaan sitä syvintä ja palauttavinta unta. 

”Hiljentymisen taito auttaa jaksamaan. Kun osaa tavalla tai toisella pysäyttää tuon jatkuvan hälyn päästä, tulee tilalle rauha.”

Hiljentymisen taito auttaa jaksamaan. Kun osaa tavalla tai toisella pysäyttää tuon jatkuvan hälyn päästä, tulee tilalle rauha. Tätä voi jokainen meistä harjoittaa omassa elämässään. Mielen harjoittaminen vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, yhtä lailla kuin lapsena uimaan opettelu. Pienistäkin ponnisteluista on kuitenkin monesti apua. Tänä päivänä puhutaan paljon mindfullnessista ja meditaatiosta. Näitä voisi myös kutsua maanläheisimmin hiljaisuuden harjoittamiseksi tai hiljentymiseksi. Pystyisitkö sinä ottamaan muutaman minuutin hiljaisia hetkiä ihan vain itseäsi varten päiviesi aikana? Sinun ei tarvitse istua meditaatioasennossa joogamatolla (sekin on kyllä ihanaa! ☺), vaan voit tehdä sen vaikka raitiovaunussa matkalla töihin. Voit keskittyä kolmen minuutin ajan hengitykseesi, tai antaa ajatuksesi virrata vartalossasi käyden joka kolon tuntemukset läpi. Voit myös hiljentyä kävelylenkillä metsässä. Kuunnella luonnon ääniä ja keskittyä kuuntelemaan sieltä kuuluvaa elämää. Voit kotona ollessasi olla välillä ihan vain hiljaisuudessa ilman television tai musiikin pauhaamista. Varsinkin ennen nukkumaanmenoa tällaisesta mielen ”laskeutumisesta” voi olla paljonkin hyötyä unesi, palautumisesi ja näin ollen jaksamisesi kannalta. 

Omassa arjessani otan tänä päivänä aikaa hiljentymiselle. Minulle se saattaa tarkoittaa kävelyä luonnossa, joogatuntia arjen kiireen keskellä, pientä meditaatiohetkeä iltaisin ennen nukkumaanmenoa tai vaikkapa ihanan rentouttavaa hetkeä nauttien saunan lämmöstä. Pieniä asioita kaikki, mutta joita mahtuu loppujen lopuksi miltei jokaiseen päivääni. Mielessäni surraa jatkuvan hälyn sijaan suurimman osan aikaa ihana rauha ja tyyneys. 

Tätä listaa voisi jatkaa helposti pidemmäksi. Heti seuraavaksi tulee mieleen itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on, hyväntekemisen voima ja moni muu asia. Tuossa kolmessa on meille monelle kuitenkin jo sen verran opettelemista, että aloitetaan niillä. Toivottavasti moni teistä sai uutta inspiraatiota paremman arjen ja jaksamisen tavoittelemiseen näiden avulla. Omalta kohdaltani ne ovat olleet isoja, käänteentekeviä asioita mieleni tasapainon ja sen myötä jaksamisen suhteen. 

Katso myös aikaisemmat blogipostaukseni

Psst!

Haluatko saada Minskan viimeisimmät vinkit ja päivitykset suoraan sähköpostiin?
Tilaa uutiskirje!
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.