Miksi joogata?

Jooga on sana, jolla on monta merkitystä, riippuen keneltä vastausta kysytään. Joillekin se merkitsee fyysistä suoritusta, joillekin mielen harjoitusta, joillekin rentoutumista. Joillekin kaikkia näitä. Jooga tarjoaa monenlaisia hienoja ulottuvuuksia, missä piileekin joogan salaisuus.

Kirjoittaja | Aino-Sofia Kojonen


Erilaisia joogatyylejä on tänä päivänä tarjolla iso valikoima, joista jokainen varmasti löytää itselleen sopivan. Jos haluaa voimaa, haastavuutta ja hikistä kuntotreeniä, kannattaa valita dynaaminen joogamuoto kuten astanga tai vinyasa flow jooga. Jos taas kaipaa elämäänsä hidastamista, palautumista ja hiljentymistä, löytää todennäköisemmin etsimänsä harjoituksen yin- tai restoratiivisen joogan parista.

Jooga opettaa tärkeitä oppeja omasta itsestään

Huolimatta valitusta joogatyylistä, kaikissa on kuitenkin yhteistä sama joogan sisin. Se, miten jooga avaa monenlaisia erilaisia uusia oppeja ja näkökulmia omaan aitoon minään, itseensä. Jooga on kehon, mielen sekä näiden yhdistelmän kehomielen kokonaisvaltainen harjoitus. Säännöllinen ja läsnäoleva harjoittelu johtaa automaattisesti kohti syvempää fyysistä  sekä henkistä puolta itsessämme, sekä näiden kahden yhteiseen harmoniaan, joista joogan sisin muodostuu.

”Jooga on kehon, mielen, sekä näiden yhteistyön eli kehomielen harmonian harjoitus.”

Joogatessa on välttämätöntä rauhoittua, hidastaa, ja keskittyä omaan itseensä ja omaan harjoitukseen. Tämä on jo sinällään erittäin arvokas oppi tämän päivän usein hektisessäkin ympäristössä. Joogaharjoituksessa tehdään oma harjoitus omalla matolla. Joogatessa keskitytään siihen, että jokainen harjoitus on aina uusi, oma harjoituksensa, koska jokainen päivä kehossamme ja mielessämmekin on erilainen. Tämä opettaa tärkeää itsetutkiskelua, hetkessä elämistä, ja hetkeen pysähtymistä. Sillä joogassa ei voi, eikä ole tarvetta verrata harjoitusta eiliseen eikä huomiseen. 

Joogaharjoitus on mahdollisuus keskittyä hetki omaan itseensä.

Joogan moninaiset positiiviset terveysvaikutukset

Joogalla on hyvin paljon erilaisia tieteellisesti todistettuja terveysvaikutuksia. Joogassa tehtävät meditaatio- ja hengitysharjoitukset kehittävät oman itsensä kuuntelua, helpottavat hiljentymään, sekä auttavat parasympaattista hermostoa aktivoitumaan, jonka ansioista voimme rentoutua. Jooga vähentää stressiä, joka taas vaikuttaa suoraan hyvinvointiin, aineenvaihduntaan, unenlaatuun sekä hormonitasapainoon. Jooga kehittää tutkitusti myös luovuutta ja keskittymiskykyä, sekä parantaa koordinaatiokykyä. Harjoitus vaikuttaa positiivisesti myös verenkiertoon sekä kehon nestekiertoon.

”Jooga lisää hyväksyntää sekä itseä että muuta maailmaa kohtaan.”

Jooga opettaa nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Harjoittelu on joskus hidaskin prosessi, jossa ei voi kiirehtiä liikaa. Keho ja mieli tarvitsevat aikaa kasvaa harjoittelun myötä. Joogassa yksi tärkeimmistä avainsanoista onkin säännöllisyys. Kehitystä tapahtuu vain säännöllisellä harjoittelulla, ja se mitä tapahtuu missäkin ajassa, tapahtuu omalla painollaan. Joskus aikaa tarvitsee keho, joskus mieli. Oikealla suhtautumisella lajiin tämänkin ymmärtää ja hyväksyy. Joogaamalla myös oppii uusia asioita itsestään, sillä harjoitus on itsensä hyväksymistä sellaisena kuin on. Säännöllisen joogaharjoittelun onkin tutkittu lievittävän alakuloa ja helpottavan masennusta, sillä se lisää kehon serotoniinin eli ”hyvän olon  hormonin” tuotantoa.

Jooga on kokonaisvaltainen ja monipuolinen harjoitus

Joogassa keho voimistuu kokonaisvaltaisesti. Lihaskunto, koordinaatio ja notkeus kehittyvät, joten kehon liikkuvuus lisääntyy. Asanoissa eli asennoissa tehtävät kehon kierrot hierovat koko kehoa, ja auttavat selkärankaa pysymään paremmassa kunnossa. Jotta harjoituksessa tehtävät asanat olisivat mahdollisimman mukavia ja turvallisia, joogatessa keskitytään huolellisesti kehon eri osiin ja kehon linjauksiin. Joogaharjoitus on kuin palaamista biologian tunnille, sillä joogaharjoitus saa automaattisesti kiinnostumaan oman kehon osista ja niiden toimivuudesta. Sitä mielenkiintoisempaa joogaaminen on, mitä enemmän omasta kehostaan tietää.

Joogan asennoissa eli asanoissa keho voimistuu kokonaisvaltaisesti.

”Jooga on yksi parhaimmista harjoittelumuodoista voida kokonaisvaltaisesti hyvin.”

Mitä enemmän joogaa harrastaa, sitä enemmän huomaa itsessään harjoittelun terveyttä ja hyvinvointia edistävän vaikutuksen, ja sitä helpompaa on haluta pitää joogaharjoittelu säännöllisenä osana arkea. Myös harjoittelusta opittu oikeanlainen ja terve itsensä haastaminen ja sen myötä kokemus ja oppi omasta kehomielen pystyvyydestä antaa parhaimmillaan itseluottamusta kaikkeen tekemiseen maton ulkopuolellakin. Jooga onkin yksi hienoimmista harjoittelumuodoista voida kokonaisvaltaisesti hyvin. 

Inspiroiko jooga? Kokeile joogaa Minskan verkkokursseilla!