Hormonit – mitä ne ovat ja miten voit vaikuttaa niihin

Etenkin naisille on tuttua hormonitasojen vaihteluihin liittyvät tuntemukset ja mielialojen vaihtelu. Hormonit ovat monessa kehon toiminnassa mukana ja niiden tuotanto onkin elintärkeää. Mutta mitkä ovat kehosi tärkeimmät hormonit?

Kirjoittaja | Annika Havaste


Tärkeimmät hormonisi

Estrogeeni ja ehkäpä myös progesteroni eli keltarauhashormoni, tulevat monelle ensimmäiseksi mieleen, kun puhutaan naisen olotilaan vaikuttavista hormoneista. 

Teini-iässä alkavat kuukautiset, kun naishormonitasot nousevat. Moni kokee joka kuukausi voimakkaita PMS- oireita, jolloin koko maailma tuntuu kääntyvän itseä vastaan. Tietyssä iässä moni hikoilee vaihdevuosien kurimuksessa ja jotkut taas joutuvat odottamaan kauan, kun yrittävät tulla raskaaksi. Tämä kaikki on kiinni estrogeenin ja progesteronin määristä ja niiden keskinäisistä määräsuhteista. 

Eri hormonit ovat kuitenkin yhdessä kuin orkesteri. Yhden soittajan – eli hormonin – epävire vaikuttaa kokonaisuuteen. Siksi onkin tärkeä miettiä muidenkin, kuin naishormonien tuotantoa, kun halutaan tukea tervettä hormonitoimintaa.

”Hyvä uutinen on, että voimme vaikuttaa monin tavoin hormonitoimintaamme.” 

Hallitse stressiä, ettei se hallitse sinua ja hormoneitasi

Ajattelemme usein, että stressi on työhön liittyvää suorituspainetta tai aiheutuu ikävien asioiden tapahtumisesta itselle. Stressi on kuitenkin laajempi asia. Stressi on kehon kannalta mikä vain asia, joka horjuttaa sen tasapainotilaa. Tasapainotilaa voi horjuttaa vaikkapa liiallisen treenaamisen aikaansaama palautumisen puute tai stressin aiheuttama univaje. Tämä saa aikaan stressihormonien tuotantoa ja siten vaikuttaa muiden hormonien toimintaan. 

Aivomme ja kehomme reagoi yhä stressitekijöihin samoin kuin metsästäjä-keräilijä aikanaan pedon kohdatessaan. Stressireaktio on syntynyt, jotta ihmisen verensokeri kohoaisi ja ihminen jaksaisi taistella tai paeta vaaraa. Esi-isiemme stressi oli lyhytaikaista ja he palautuivat siitä. Nykyihmisen stressi on usein henkistä ja jatkuu jatkumistaan, jolloin stressihormonien korkea taso saa ruuansulatuksen heikkenemään, suoliston bakteerikannan muuttumaan epäedulliseen suuntaan ja lihasmassan vähenemään. Lisäksi se johtaa rasvakudoksen lisääntymiseen verensokerin nousun takia.

Stressihormonien ollessa koholla pitkään, voi naishormonien määrä muuttua. Kuten moni tietää, pienetkin muutokset niiden tasoissa voivat aiheuttaa isoja tuntemuksia – juuri kuten PMS- oireissa tapahtuu.

Ensimmäinen toimenpide naishormonitasojen tasaamiseksi onkin stressin vähentäminen ja stressin hallinnan keinot, jos syytä ei voi poistaa. Kun stressi vähenee, pystyy keho taas tuottamaan normaalin määrän muita hormoneja.

”Onneksi stressin hallinnan keinot ovat kenen tahansa saatavilla ilmaiseksi.” 

Erittäin tehokas stressiä vähentävä tapa on ottaa päivän mittaan minitaukoja. Istu alas ja rentouta kehosi. Hengitä syvään vatsaan asti ja hengitä ulos hitaasti nenän kautta. Voit jo muutaman hengityksen jälkeen todeta rentouden lisääntyneen – laskit juuri stressihormonitasojasi merkittävästi.

Meditaatio voi kuulostaa vieraalta, mutta oikeastaan se on stressinhallinnan parhaita keinoja. Meditaation on todettu vaikuttavan elinikää pidentävästi ja rauhoittavan mieltä tehokkaasti myös vaikeina aikoina. Elinikää pidentävä vaikutus kertoo stressihormonitasojen alenemisen tehokkaasta vaikutuksesta terveyteen. 

Meditaatiota voit harrastaa kotona vaikkapa ennen nukkumaan menoa. Istu mukavassa asennossa, paikassa jossa voit rauhoittua itseksesi. Sulje silmät ja rentouta keho. Anna ajatusten tulla, mutta älä tartu niihin vaan anna niiden mennä menojaan. Näin pääset rauhalliseen meditatiiviseen tilaan, jossa kehosi ja mielesi lepäävät ja stressin määrä laskee.

Myös mindfulness ja luonnossa liikkuminen ovat tehokkaita stressin vähentäjiä.

Ruokavaliolla tasaista hormonitoimintaa

Hormonitoiminnan kannalta on tärkeää pitää kiinni tasaisesta ruokarytmistä ja karttaa liiallista hiilihydraattien määrää. Etenkin liika sokeri kaikissa muodoissaan on haitallista hormonitoiminnalle. 

Syy tähän on selkeä: kun verensokerisi nousee hiilihydraattien syömisen johdosta, lisääntyy myös insuliinihormoni. Insuliinin tehtävä on viedä veressä oleva sokeri solujen käyttöön. Kun veressä on paljon sokeria, on myös insuliinia enemmän. Insuliinin suuri määrä vaikuttaa muihin hormoneihisi.

”Kun tasaat verensokerisi välttämällä valkoista viljaa ja sokeria mistä tahansa lähteestä, tasaat samalla muuta hormonitoimintaasi.”

Lisää ruokavalioosi paljon kasviksia, luonnollisia rasvoja ja riittävästi proteiinia ja syö tasaisin väliajoin.  Kun saat riittävästi ravintoaineita etkä kärsi turhasta nälän tunteesta pitkien taukojen takia, pysyvät ruoka- ja sokerinhimot aisoissa.  

Rasvoilla on erityisen suuri merkitys hormonitoiminnalle. Rasvoja tarvitaan monien hormonien tuotantoon ja naishormonit kuuluvat näihin. Vähärasvainen ruokavalio voikin olla eräs syy hormonitoiminnan takkuamiseen. Lisää siis ruokavalioosi reilusti kylmäpuristettuja laadukkaita öljyjä, rasvaista kalaa tai puhdasta kalaöljyä, voita tai gheetä, pähkinöitä ja siemeniä, niin tuet hormonitoimintaasi.

Katso lisää hyvinvointi artikkeleitamme